De omgekeerde Cultuurshock - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandra Dannenberg - WaarBenJij.nu De omgekeerde Cultuurshock - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandra Dannenberg - WaarBenJij.nu

De omgekeerde Cultuurshock

Door: sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

18 Januari 2014 | Curaçao, Curaçao

Het is vreemd om weer thuis te zijn. Alles is vertrouwd en toch ook vreemd. Het ruikt gek, alles is koud en toch ook weer..

Hoe langer je weg bent van je 'thuis', hoe moeilijker het wordt om je opnieuw aan te passen aan 'thuis'. Ik ervaar mijn thuis nu anders. Ik kijk er met andere ogen naar. Het gaat wel redelijk vanzelf om je weer aan te passen, maar er zijn ook wel lastige momenten. Vragen over bepaalde zaken, vergelijkingen van Curacao, frustraties. Een Cultuurshock is toch even lastig. Het ideale beeld van thuis is even zoek. Thuis heeft voor mij stil gestaan, maar natuurlijk is iedereen hier ook verder gegaan, verder geleefd dus het is gewoon een half jaar verder gegaan zonder mij.

De Sandra die een half jaar geleden vertrok, is nu niet meer dezelfde. Niet dat ik helemaal anders ben, maar ik ben ook niet helemaal dezelfde gebleven. Veel geleerd, gezien en daar ook echt geleefd. Een hele persoonlijke transformatie. Mijn kijk op de wereld is veranderd terwijl hier iedereen hier ook veranderingen had waar ik geen deel aan nam. De realiteit wijkt dus sterk af van wat ik had verwacht.

Ik had enorm zin om terug te gaan, een paar weken voor vertrek. Ik kon uitzien naar het moment daar, dat ik mijn koffer kon pakken en heerlijk weer terug te gaan naar 'thuis'. Maar ik realiseerde mij de laatste week dat het moment gekomen was om echt afscheid te nemen van mijn thuis op curacao. Gevoelens van verdriet en frustratie. Wat kun je in 5 maanden toch veel opbouwen. Ik mis Curacao + vrienden nu al!

Toch is er ook wel frustratie. Je merkt dat niet iedereen het enthousiasme deelt. Het is een heel persoonlijke ervaring dat begrijp ik best. Dit is best wel frustrerend. Opnieuw gedesorienteerd en ik begrijp ook niet zo goed waarom. Was Curacao maar niet zover van Nederland, zodat ik gemakkelijk even terug kon gaan. Gewoon twee levens kon leiden. Daar verder gaan, maar ook hier zijn bij alles wat mij lief is. Hier woon ik thuis bij mijn ouders. Ik heb het super goed. maar ook nu ben ik minder zelfstandig dan in Curacao. Ook vreemd. Dit was natuurlijk in het begin in Curacao nog wel anders, maar nu voelt het vreemd omdat je het niet verwacht ofzo.

Toch ben ik blij met hoe het gaan. Een half jaar in het buitenland, Mijn prachtige Curacaose avontuur neemt niemand mij meer af. Het zal even wennen zijn, maar over een paar weken kan ik met trots mijn Cv aanpassen.

Slapen in mijn eigen bed, had geen verwachting hiervoor, en is nog steeds net zo lekker!

  • 19 Januari 2014 - 18:22

    Marianne Dannenberg:

    het eerste briefje lag alweer op tafel : Sandra ik lig al in bed ,pa is naar het hospice voor ND dus niet de klip op de deur doen anders kan hij er morgenvroeg niet in welterusten x mam
    en....het is hier alweer een rommel, allemaal kaarten van welkom thuis, post, slingers met welkom thuis half opgehangen, schoenen, kadoos op de kast, een verdwaald vest, ja zo gaat dat als je je thuis voelt.
    maar zo dankbaar dat ze weer heelhuids thuis is, we schikken gewoon weer in en houden weer rekening met.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Stagelopen in Curaçao

Reclamebureau in Curaçao

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2014

De omgekeerde Cultuurshock

07 Januari 2014

7 januari

30 December 2013

30 december 2013

23 December 2013

22 december

12 December 2013

11 december
Sandra

Mijn blog om op de hoogte te blijven van mijn avontuur

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 3317
Totaal aantal bezoekers 12059

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 17 Januari 2014

Stagelopen in Curaçao

Landen bezocht: